Innhold – hjertet på din nettside

Hvis du enten allerede har en egen nettside, eller har planer om å lage en, har du mange ting å tenke på. Det kan være alt fra hvilket domenenavn du skal velge, hvor du skal hoste din nettside eller hvilket system du skal benytte for publisering. Det er ikke alltid lett å holde styr på alt. Det er viktig at du ikke mister kontakten med det aller viktigste – innholdet på din nettside, det som skal gi en verdi til dine besøkere.

Definere verdi for besøkere

Et begrep som iblant benyttes innenfor markedsføring er «verdiproposisjon» eller «value proposition» på engelsk. Uansett hva bakgrunnen for at du har en nettside er, så har du sannsynligvis tenkt over det bevisst eller ubevisst. Skal du for eksempel drive en nettbutikk, som teknikkdeler.no, så er det du har tenkt å levere som verdi til dine besøkere kanskje unike produkter, en god handleopplevelse, fleksible betalingsmetoder og rask kundeservice. Her flyter selvfølgelig noe av opplevelsen på nettsiden sammen med den operasjonelle leveransen.

Hvis du skal lage en personlig blogg vil verdien for besøkere kanskje være god underholdning, tips og råd eller et innblikk i ditt liv.

Levere innhold til besøkende på en god måte

Hvis du har definert hva du skal levere til dine besøkere på en tydelig og klar måte, da blir det sannsynligvis ganske åpenbart at hvordan du leverer det er viktig, men ikke viktigst. Selvfølgelig finnes det eksempler på at godt innhold ikke får utnyttet hele sitt potensiale grunnet dårlig leveranse. Men det går aldri å levere dårlig innhold på en god måte, uansett hvor bra og effektive systemer du har rundt.

Hvis du akkurat skal begynne med å publisere innhold på nett er det sannsynligvis lurt å ikke finne opp hjulet på ny. Du kan benytte eksisterende løsninger for alt fra nettbutikk til blogg eller diskusjonsforum. Istedenfor å prøve å lage noe helt eget, eller spesialtilpasse en hyllevare, kan det være lurt å helt enkelt benytte en tjeneste som passer så godt som mulig til det du skal levere i sin standardform. Det kan være at du må kompromisse noe, men det veies nesten helt sikker opp av at du kan benytte mye mer tid på å lage godt innhold. Det er tross alt det du skal gjøre, ikke være opptatt av tekniske detaljer og systemer.

I takt med at nettsiden din vokser og forhåpentligvis genererer gode inntekter kan det selvfølgelig være mulig å leie inn profesjonell hjelp som kan assistere deg både med leveransen av innholdet og selve produksjonen av innhold. Samtidig bør du aldri miste kontrollen over selve innholdet, det er fortsatt den absolutt viktigste delen av nettstedet ditt som skal levere unik verdi.