Nisje – hva som skiller deg fra konkurrentene

Nisje går ut på å fokusere og appellere ditt innhold for en spesifikk gruppe. Når noen ønsker å vite mer om for eksempel hunder oppsøker de ikke en nettside som fokuserer på hele dyreriket, som inkluderer alt fra aper i jungelen til haier i havet, men en side som spesialiserer seg på hunder eller kanskje kjæledyr. Ikke misforstå, det er ingenting galt i å ha en nettside som snakker om dyr generelt, fordi det eksisterer et stort marked for det, men vil du være en underdog i et stort marked eller en frontfigur i et nisjemarked?

Bredt eller fokusert

Hvis du vil oppnå suksess online må du ha et tema, et innhold. Dette innholdet må ha et bestemt tema, da det ikke nytter å gå frem og tilbake mellom ulike emner. Innholdet kan være meget bredt, som for eksempel nyheter, sport og kunst, eller mer fokusert, som lokale nyheter, tennis og moderne kunst. Kundegruppen for sport er enorm, fordi samlebetegnelsen dekker både fotball, basketball, volleyball og tennis også. Problemet er at det er allerede flere slike sider på nettet, så hvis nettsiden din har et slikt bredt tema må du spørre deg selv: «Hva skiller min nettside fra andres, og hva er det jeg kan tilby som er nytt?»

Har du ikke et godt svar på de spørsmålene, kan et mer fokusert og bestemt tema være det lureste i begynnelsen. Selvfølgelig er det bra å være ambisiøs, men i det lange løp lønner det seg ofte å begynne i det små. Det er mindre konkurranse, og du kan alltid gro nisjen din senere.

Fleksibilitet

En nettside som fokuserer på å skape kaffekunst er meget nisje. Den smale kundegruppen som interesser seg i dette emnet vil ofte flokke seg rundt deres favorittnettsider innenfor denne nisjen. Likevel kan det dukke opp problemer etter hvert, som når gruppen gror lei eller ikke fortsetter å vokse. Heldigvis har nettsiden fleksibilitet til å bli større, da de kan starte sidetemaer, som for eksempel kaffe eller tilbehør (til kaffen). Et annet eksempel er en nettbutikk som selger deksel iPhone XR, men som også selger annen teknologi ved siden av. Sånn vil du kunne tiltrekke nye kunder, samtidig som du beholder dine langvarige kunderelasjoner.

Konkurranse eller rekkevidde

En annen viktig faktor du må ta hensyn til er om du ønsker å ofre konkurranse for mindre rekkevidde. Så klart har en bedrift lyst til å ha minst mulig konkurranse, men rekkevidden for flere kunder er sterkt tilknyttet konkurransen i markedet. Har du en nisje er rekkevidden mye mindre og mer konkret, men du vil vanligvis ha færre konkurrenter. Disse konkurrentene kan være sterke, og da er nisjen din egentlig ikke like fri fra konkurranse som du trodde. Prøver du å skape et emne som er for nisje forsvinner rekkevidden, og er emnet for bredt blir det hardt i markedet. Derfor må du selv finne en balanse mellom begge to.