Hva er chatbots?
I denne konstante streben etter å effektivisere samfunnet vil det bli uungåelig at roboter og maskiner tar over visse oppgaver vi mennesker gjør i dag. Det er spådd at kunstig intelligens vil ta over så mye som 95% av all kundedialog innen 2025. Hvorvidt det kommer til å skje er det vanskelig å si per i dag, men at robotoene er på full vei inn i vår hverdag er det ingen tvil om.
Kundeservice handler i mange tilfeller om repterende forespørsler som enkelt kan besvares av mennesker som vet svaret på spørsmålet, men mennesker koster mye penger sammenlignet med datamaskiner. Gjennombrudd innen kunstig intelligens og maskinlæring har gjort det mulig for robotene å lære vår menneskelig oppførsel utifra mønstre de analyserer.
Som webdesigner og webutvikler er det viktig at man er oppdatert på disse teknologiene da det er mange kunder i dag som ønsker å implementere denne teknologien på sine nettsider. Fremskrittene innen denne teknologien har gjort chatbotter og annen maskinlæring såpass rimelig at det er innenfor rekkevidde for selv mindre bedrifter som ikke har et stort teknologibudsjett. Det finnes mange tjenester i dag som tilbyr chatbots som en tjeneste hvor datagrunnlaget bygges opp basert på E-poster og annen kundekontakt fra tidligere.